۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۱۴

در نشست خبری اعلام شد؛

تدوین سند ملی راهیان نور / شعار امسال راهیان نور

تدوین سند ملی راهیان نور / شعار امسال راهیان نور

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از آغاز تدوین سند ملی راهیان نور خبر داد و گفت: با نگارش این سند نقش و وظایف همه دستگاه های دولتی و غیردولتی در حوزه راهیان نور و همچنین قوانین مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ نادر ابراهیمی صبح شنبه در نشستی خبری درباره برنامه های این ستاد برای اردوهای راهیان نور در پاسخ به مهر با بیان این مطلب گفت: سند ملی راهیان نور تا نیمه اول سال آینده تدوین می شود تا وظایف دستگاهها در حوزه این اقدام فرهنگی مشخص شود.

وی با بیان اینکه راهیان نور عنصری موثر در برابر جنگ نرم دشمنان است، افزود: کاروان های راهیان نور توانسته نقش خود را در مبارزه با جنگ نرم دشمن به خوبی ایفا کند و به عنوان اصیل ترین رکن منظومه فرهنگی کشور معرفی شود.

ابراهیمی توضیح داد: توقع مقام معظم رهبری همواره بر گسترش کاروان های راهیان نور بوده که ما امروز موفق به گسترش کمی و کیفی آن شده ایم و راهیان نور را از جنوب به غرب و شمال غرب نیز گسترش داده و زیرساخت های لازم را نیز آماده خدمت گذاری به زائرین کرده ایم.

وی با بیان اینکه راهیان نور آماده ارائه خدمات به علاقه مندان در همه فصول است، تصریح کرد: راهیان‌نور منحصر به خانواده ها نیست و همانگونه که امروز شاهدیم دانش آموزان و دانشجویان نیز می‌توانند در این کاروان ها شرکت کرده و زمینه فعالیت های فرهنگی را ایجاد کند.

به گفته دبیرستاد مرکزی راهیان نور اثرگذاری و عمق پذیری فرهنگ انقلاب و سبک زندگی که در چند ماه اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری است از دیگر ویژگی های کاروان های راهیان نور است که در آن مردم با سبک زندگی شهدا آشنا شده و آن را چراغی برای زندگی خود می دانند.

ابراهیمی ادامه داد: راهیان نور نه فقط نقش خود را درون کشور و در این مقطع بلکه در بیرون از مرزها ایفا کرده و امروز بسیاری از مردم دنیا علاقه مند به بازدید از مناطق جنگی جنوب کشور هستند. ضمن آنکه این نقش می تواند موثر در بیداری اسلامی باشد که این اتفاق نیز رخ داد.

وی با اشاره به اینکه در اردوهای راهیان نور از همه ظرفیت ها و مناطق عملیاتی استفاده می شود، تصریح کرد: در صدد هستیم برای امسال از موسسات مردم نهاد که نقش تاثیرگذاری در میان مردم دارند، استفاده کرده و از حمایت های آنها نیز با نظارت ستاد مرکزی راهیان نور استفاده کنیم.

لبیک یا امام شعار امسال راهیان نور

دبیرستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به شعار امسال راهیان نور گفت: بیش از دو سال است که راهیان نور در طول سال فعالند، اما اکثریت حضور مردم در اسفند و فروردین ماه بوده و امسال در صددیم با هدف اثربخشی به انقلاب شعار امسال را لبیک یا امام که توجه دوباره ای به فرامین ایشان است، انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: امسال شهدای شاخصی را به مردم معرفی می کنیم که این شهدا شامل عبدالحمید دیالمه شهید شورای اسلامی، سرلشکر علی صفوی سیفی از ارتش جمهوری اسلامی، هاشم ساجدی از جهاد سازندگی، یوسف‌رضا عبدالفتحی از نیروی انتظامی و شهیده طاهره هاشمی از بسیجیان دوران دفاع مقدس هستند.

ابراهیمی گفت: همچنین شهدای ویژه شامل سردار سرلشکر پاسدار علی هاشمی، سردار سرلشکر احمد سوداگر و دانشمند هسته ای داریوش رضایی نژاد هستند.

به گفته این مقام مسئول، سه قرارگاه اصلی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی کارهای اجرایی راهیان نور را پیگیری می کنند. دولت نیز فعالیتهای مربوط به زیرساخت ها را انجام می دهند. همچنین در حوزه فرهنگی نیازمند توجه جدی و حضور پررنگ مردم هستیم به همین دلیل محصولات فرهنگی به زائران تقدیم می شود. نمایشگاه هایی نیز در نقاط اسکان و یادمان تعبیه شده است.

وی تصریح کرد: روایت گری در موضوعات فرهنگی یکی از مباحث مهم و مورد توجه ما بوده که در این زمینه با استفاده از راویان موسسات فرهنگی روایت های دفاع مقدس را برای زائرین بازگو خواهیم کرد.

دبیرستاد مرکزی راهیان نور درباره ساماندهی خودروهای شخصی توضیح داد: سال گذشته علاوه بر ساماندهی خودروهای شخصی، خدمات اسکان، تغذیه و ارائه محصولات فرهنگی به آنها رایگان بوده است. امسال در نظر داریم سامانه امدادیاور را برای حوادث احتمالی راهیان نور پیش بینی کنیم.

وی با بیان اینکه در منطقه جنوب 12 یادمان آماده ارائه خدمات پذیرایی به همه زائران است، درباره جلوگیری از تکرار حوادثی همچون تصادف اتوبوس دانش آموزان راهیان نور که منجر به سوءاستفاده از رسانه های غربی شد، گفت: عمده حوادث در این مدت متوجه آموزش و پرورش می شد. از سوی دیگر ما همواره بهترین امکانات را در حوزه امنیتی برای کاروان های راهیان نور در نظر گرفته ایم و براساس بررسی های صورت گرفته ما همواره از بهترین سبک و روش جهت جلوگیری از حوادث استفاده کرده‌ایم.

ابراهیمی ادامه داد: حوادث این مدت عمدتا خطای انسانی بوده است و نظایر این اتفاقات در حوزه راهیان نور در مقایسه با حضور گسترده مردم کمترین درصد را به خود اختصاص داده است.

دبیرستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به سوءاستفاده رسانه های بیگانه گفت: این گروه از رسانه ها متوجه اثرگذاری راهیان نور شده و آنها با این اقدامات می خواهند نقش پررنگ این اقدام فرهنگی را کمرنگ کنند.

وی ادامه داد: مسائل ایمنی و امنیتی در کاروان های راهیان نور در حال تقویت است و ما از خبرنگاران انتظار داریم انعکاس حوادث راهیان نور نباید به گونه ای باشد که اثرگذاری فرهنگی این اقدام را کمرنگ کند.

ابراهیمی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره نقش موسسات مردم نهاد و اینکه آیا قرار است این ستاد فعالیت‌های مشترکی را با آژانس های گردشگری در قالب اعزام های ویژه راهیان نور داشته باشد، توضیح داد: ما در صدد هستیم بخشی از خدمات را با حمایت از موسسات مردم نهاد انجام دهیم که وظایف آنها پس از تدوین سند ملی راهیان نور مشخص خواهد شد. هم اکنون با برخی از موسسات فرهنگی را به صورت پایلوت همکاری می کنیم که برای امسال ساماندهی خودروهای شخصی و یا روایتگری با کمک این موسسات است.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه مردم منطقه هیچ ثمره اقتصادی از اعزام کاروان راهیان نور ندارند، گفت: این موضوع را نمی توان قاطع بیان کرد؛ چراکه حضور زائر و توریست قطعا برای آنها ثمراتی خواهد داشت. از سوی دیگر همواره تاکید ما به کاروان ها این بوده که عمده نیازهای خود را از شهرهای راهیان نور تهیه کنند. همچنین بازارچه هایی را ایجاد کرده تا مردم منطقه بتوانند صنایع دستی و غذاهای بومی خود را در اختیار زائران قرار دهند.

دبیرستاد مرکزی راهیان نور تصریح کرد: اعزام کاروان راهیان نور ثمرات فرهنگی و عمرانی برای مردم منطقه داشته؛ چراکه در برخی از روستاها و شهرک های دورافتاده خدمات دارویی و درمانی به صورت رایگان برای آنها بوده و مساجد و مدارس نیز در قالب خدمات عمرانی از سوی گروه های جهادی ساماندهی شود.

وی درباره میزان بازدید مردم از مناطق عملیاتی جنوب در سال گذشته گفت: از نیمه اسفند سال گذشته تا نیمه فروردین به عنوان ایام پیک بازدید،  2 میلیون نفر به خوزستان اعزام شده اند که امسال پیش بینی ما افزایش این میزان است اما آمار بازدیدهای کلی راهیان نور بیش از 4 میلیون نفر است که یک میلیون نفر آن در قالب اردوهای دانش آموزی تعریف شده است.

ابراهیمی درباره نادرست بودن برخی روایتگری ها از سوی راویان توضیح داد: از امسال همه راویان دوره های لازم را در پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس می بینند و با دریافت کارت روایتگری می‌توانند راوی در این مناطق باشند، ضمن آنکه تیم های تخصصی نیز به کار و فعالیت آنها نظارت خواهد کرد.

دبیرستاد مرکزی راهیان نور درباره در پایان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره ناایمن بودن بخشی از جاده های منتهی به اردوی راهیان نور خاطر نشان کرد: اصولا جاده هایی که منتهی به عملیات است، جاده های ایمن است اما با این وجود ما نقاط حادثه خیز را شناسایی کرده و به وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده ایم. امیدواریم این وزارتخانه اقدامات لازم را برای بهسازی جاده ها بویژه جاده بروجن انجام دهد.

کد خبر 1816108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha